Na-apen en nieuwe uitdagingen enzo

Sedert ik af en toe in blogland vertoef, valt mijn mond zo wel eens open van verbazing of voel ik soms een steekje jaloezie naar boven komen. Dat leidt dan tot vreemde kronkels in mijn hersenen en impulsieve aankopen. Want liep ik laatst in den aldi rond en stond daar toch wel geen naaimachine naar mij te lachen zeker, en ik hoorde haar zeggen “koop mij, koop mij” …

Les 1: met de doos thuis komen, uitpakken en ManLief horen vragen “wat hebt ge nu weer mee ?” en “wat gaat ge daar meedoen ?” Euhm, naaien zeker.
Les 2: samen met ManLief over het boekske dat in de doos zat gebogen staan om uit te zoeken hoe ik een spoeltje moest opwinden. Al een chance dat ik ManLief heb, of ik zat nog altijd aan les 2.
Les 3: den bovendraad en den onderdraad goed krijgen – wat een gesukkel in ’t begin, als ge daar niets van kent en u afvraagt hoe dat werkt (dat spoelke erin steken, en plots komt dienen draad er langs boven uit)
Les 4: een stukske stof zoeken om te oefenen… en “alles” leren over draadspanning enzo
Les 5: commentaar krijgen van ManLief dat ik toch wel recht zal mogen leren stikken …

Bij deze vraag ik mij dus af, hoe doen jullie dat, recht stikken, bestaan daar truuken voor of is dat gewoon ervaring ?

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

4 thoughts on “Na-apen en nieuwe uitdagingen enzo

  1. ik heb geen lessen gevolgd, dus ik weet niet wat de ‘juiste manier’ is, maar ik volg de lijntjes van mijn naaimachine. Daar waar de onderdraad uitkomt, dat plaatje, daar staan rechts markeringen (bij mij in inch). Als je maakt dat de rand van je stof altijd tegen hetzelfde streepje ligt, dan ben je onwaarschijnlijk recht aan het naaien. 🙂
    En voor de rest: gewoon dóen. tis echt plezant en het ziet er moeilijker uit dan het is.
    Misschien ook nog een handige tip: Knipmode-het handboek voor zelfmaakmode. Een soort index waar alles in staat van knopen aannaaien tot een kraag aannaaien. (ik kocht op het stoffenspektakel)
    Succes!

  2. Een cursusblok met ruitjes kopen en zonder draad met een rechte steek op de lijntjes stikken. En nadien met cirkels en gebogen lijnen oefenen. Zo hebben we het toch in de naailes geleerd. Mijn truc is om niet naar de naald te kijken maar een referentiepunt (vb. het rode streepje vlak voor de naald op mijn naaivoetje) in het oog houden. En zoals Moeferkoe: de lijntjes op het dekseltje van je spoelhuis ook als referentie gebruiken. Succes!

Geef een reactie

