Ik zoek een excuus of gewoon wat tijd…

“Eindelijk nog eens een excuus om mij ergens in huis te verstoppen en te lezen…” schreef ik als reactie op haar give away en weet je, ik won nog ook. Dus nu ligt hier een nagelnieuw boek op mijn salontafel. Boeken achterlaten op mijn nachttafel, dat doe ik niet meer omdat ik van mezelf weet dat ik tot een stuk in de nacht blijf lezen. De gevolgen daarvan draag ik dan de rest van de week mee, en bovendien als ik moe ben, ben ik nors en nukkig en durf ik zo wel eens iemand afblaffen. Geen goed idee dus die nachttafel.

Maar op een rustige zondagnamiddag trok ik met het boek onder de arm en dampende kop thee naar mijn plekje om te lezen. Drie bladzijden ver geraakte ik, toen ik in de verte een klein stemmetje hoorde vragen “waar is mama?”. Nog eens een halve bladzijde later hoorde ik een tweede stemmetje roepen “mama, waar ben je, mààà-màààà?” Vervolgens was het een kwestie van een paar seconden toen ik twee paar trippelende voetjes op de trap hoorde. “Ah, hier ben je”, klonk het geruststellend. Daarna het onvermijdelijke “wat ben je aan het doen, mama?”. Euhm, aan ’t lezen, schattekes. En toen nestelde GroteMan zich tegen mij aan en begon alle woordjes te zoeken die hij zelf al kon lezen en kondigde KleineMan aan dat hij ook wou lezen. Even later kwam hij met de grootste stapel boeken af die zijn kleine armpjes konden dragen en nestelde hij zich aan mijn andere kant. Ik heb gelezen die namiddag, drie bladzijden en een half, en een dozijn kinderboeken.

Vanavond ligt het boek toch op mijn nachttafel, maar als u me volgende week tegenkomt, verwacht er niet teveel van, want ik zal nors en nukkig zijn en wie weet blaf ik u gewoon af. U bent alvast gewaarschuwd.

2 thoughts on “Ik zoek een excuus of gewoon wat tijd…

Geef een reactie

